Головна » Статті » Батькам |
Засідання №2 Центру педагогічної освіти для батьків учнів 2-4 класів Тренінгове заняття СВІТ ДИТИНСТВА У ПРОСТОРІ СВІТУ ДОРОСЛИХ, АБО ЯК КРАЩЕ ЛЮБИТИ СВОЮ ДИТИНУ Мета. Сприяння набуттю батьками навичок компетентнісного батьківства і психолого-педагогічних знань з основ розвитку особистості дитини. Формування толерантного ставлення батьків і фахівців до дітей. Встановлення тісних зв’язків та контактів між батьками і шкільною громадою. Зменшення проявів жорстокого ставлення до дітей у сім’ях. План проведення. 1. Відкриття тренінгового заняття: привітання учасників, презентація програми, мети та завдань заняття. Ознайомлення з регламентом роботи. (2 хв.) 2. Вправа на знайомство «Ми з дитиною разом найкраще робимо…» (15 хв.) 3. Виступ дітей «Ми це вміємо робити найкраще!» (20 хв) 4. Вироблення групових правил роботи. Вправа «Правила» (3 хв.) 5. Вправа «Сходинки розуміння» (20 хв.) 6. Вправа на активізацію «Овації» (3 хв.) 7. Міні-лекція «Потреби дітей» (10 хв.) 8. Підсумки семінару-тренінгу. Аналіз очікувань.Процедура прощання. 9. Вправа на завершення «В цій кімнаті друзі всі…» (5 хв.) СЦЕНАРІЙ-ПЛАН ТРЕНІНГОВО ЗАНЯТТЯ 1.Вступні уваги. Доброго дня, шановні батьки! Ми раді вітати вас на занятті Центру педагогічної освіти для батьків, на якому поговоримо про СВІТ ДИТИНСТВА У ПРОСТОРІ СВІТУ ДОРОСЛИХ, АБО ЯК КРАЩЕ ЛЮБИТИ СВОЮ ДИТИНУ Наша мета. Сприяння набуттю батьками навичок компетентнісного батьківства і психолого-педагогічних знань з основ розвитку особистості дитини. Формування толерантного ставлення батьків і фахівців до дітей. Встановлення тісних зв’язків та контактів між батьками і шкільною громадою. Зменшення проявів жорстокого ставлення до дітей. 2. Вправа на знайомство «Ми з дитиною разом найкраще робимо…» Пропоную розпочати нашу роботу зі знайомства Ви по черзі, називаючи своє прізвище та ім’я, продовжують речення «Ми з дитиною разом найкраще робимо…» 3. Виступ дітей «Ми це вміємо робити найкраще!» 4. Прийняття правил роботи в групі. Вправа «Сімейний статут» (10 хв). Мета: сприяти згуртуванню батьків, створенню доброзичливої атмосфери та комфорту під час роботи. Обладнання: заздалегідь прикріплений на видному місці ватман. Хід вправи: Упродовж нашого заняття, обговорюючи проблеми та питання виховання дітей, ми маємо бути єдиною великою сім'єю. А для того щоб уникнути сімейних конфліктів, необхідно виробити й прийняти своєрідний «Сімейний статут», який закріплюватиме правила поведінки та права «членів родини», а поскільки ми працюватимемо в групах, то я вам пропоную загальні правила роботи в групі (не більш як 10). Орієнтовні правила: 1) бути толерантними; 2) дотримуватися регламенту; 3) «правило піднятої руки», яке означає «Прошу слова!» 4) правило двох рук (якщо хоча б одній людині в колі шумно, то вона має право підняти дві руки, що означає «Мені шумно, схаменіться!», а інші, в свою чергу, повинні теж підняти руки, при цьому припинивши розмови); 5) бути тут і тепер; 6) працювати в групі від початку до кінця; 7) обговорювати не людину, а проблему; 8) кожна думка має право на існування; 9) почуття гумору та доброзичливість у життя! 10) слухати і чути. 5. Вправа «Сходинки розуміння, або Як краще любити свою дитину» (25 хв). Мета: актуалізувати знання батьків про психолого-педагогічні особливості взаємин батьків і дітей. Обладнання: аркуш формату А4 із трьома намальованими сходинками. Хід вправи: Правильного сімейного виховання, яке є міцним підмурком життєвої компетентності дитини. Далі він пояснює методику роботи на другому етапі. На другому етапі робота групи відбувається за методом «пазли». Педагог-тренер допомагає групі об'єднатися в три міні-групи (за кольорами світлофора), кожна з яких отримує свою частину тексту «Сходинки розуміння, або Як краще любити свою дитину» (додаток 1). Текст учасники опрацьовують упродовж 10 хв, основні тези записують на «пазлі», який вони отримали від педагога-тренера, а потім спікери від груп повідомляють найголовніші тези всій групі і прикріплюють свій «пазл» на загальний аркуш. Сходинки розуміння, або Як краще любити свою дитину 1. Значення батьків у розвитку особистості дитини переоцінити неможливо. Батьки складають перше оточення дитини, в якому вона здобуває важливий життєвий досвід, знання про себе і про світ. З батьківської подачі діти засвоюють поняття про Добро і Зло. Під впливом батьків формується основна структура особистості — система уявлень і ставлень до «Я» (себе), до людей, до світу, яка багато в чому визначає характер і поведінку людини. Ставлення матері до своєї дитини, ще до її появи на світ, може вплинути на майбутній розвиток особистості. Коли дитина перебуває в утробі матері, між нею і мамою існує не тільки фізіологічний, а й психологічний зв'язок. Вона відчуває стани та ставлення матері, особливо ті, що пов'язані з нею: хоче вона її чи ні, любить чи ні. Вона відчуває також настрій мами: радість, страх, тривогу тощо. Багато з того, що дитина відчуває у внутрішньоутробному стані, відображається на її розвитку. Зрозуміло, що дитина, яку хотіли і любили ще до появи на світ, поводитиметься інакше, ніж та, на яку не звертали уваги і якій уже тоді доводилося захищатися від негативного впливу батьків і оточення. Дитина народжується беззахисною, безпорадною і залежною. У неї немає ні здатності керувати собою, ні стійкості і сили зустріти життя. Єдиним орієнтиром, необхідним для формування образу самої себе і навколишнього світу, є ставлення до неї близьких, їхні реакції на неї. Вона приймає все, що адресує їй світ — чи то усмішка, ласкаве слово, чи незадоволений погляд, докір. Оскільки маленька людина не має слів для того, щоб оформити свої переживання, її реакції на ставлення близьких виливаються в почуттях. Ці почуття «записуються» в її внутрішньому світі, поповнюють сховище даних про себе і про світ. Переживання перших років життя накладають відбиток на все подальше життя людини. 2. Якщо спілкування з батьками має позитивний емоційний фон, дитину люблять безумовно, приймають з усіма її «плюсами» і «мінусами», вона знає й відчуває це навіть тоді, коли батьки виказують невдоволення ЇЇ поведінкою чи карають. У неї закладається почуття цінності свого «Я», упевненості в собі. Доброзичливий до неї світ вона сприймає як безпечне і стабільне місце, а людей як надійних і дбайливих, з'являється почуття довіри до оточення. Упевненість і довіра допомагають малюкові виявляти себе, ставати самим собою. Ставши дорослою, така дитина любитиме себе та інших, житиме в злагоді з собою і світом. Однак батьки можуть бути емоційно холодними, відчуженими, незрілими, не здатними на любов або такими, що не надають їй значення. Відчуження й байдужість батьків породжують у дитини відчуття нікчемності, непотрібності, меншовартості. На основі цих переживань розвивається банальна тривога — почуття безпорадності й самотності в світі, який уявляється ворожим. Це почуття порушує правильне уявлення дитини про себе, закладає основу комплексу неповноцінності. У майбутньому вона, найімовірніше, виявлятиме або агресію, ворожість, авторитарність у ставленні до оточення, або плаксивість, залежність, нерішучість, відчуженість, закритість від людей. Є сім'ї, в яких батьки буквально «загодовують» дитину любов'ю, оточують надмірною опікою, шануванням, захопленням, виконують найменші примхи. Приймаючи безмежну любов і відчуваючи свою надцінність незалежно від своїх реальних якостей, дитина стає себелюбною, егоїстичною, вимогливою до інших, але не до себе. Виростаючи, вона виявляє «власницький» характер: інші повинні належати тільки ЇЙ, задовольняти тільки її потреби, так само, як раніше це робили батьки. 3. У психології існує таке поняття як умовна любов, за якої дитина отримує ніжність і ласку як нагороду тоді, коли батьки нею задоволені. Дитину люблять «за щось», приймають тільки тоді, коли вона поводиться відповідно до вимог і очікувань батьків, коли слухняна і подає надії на успішне майбутнє. За таких умов дитина стикається з тим, що батьки цінують одні й відкидають інші прояви її особистості. Одним з несприятливих наслідків такого ставлення є установка: «Любов потрібно заслужити покірною поведінкою», яка в дорослої людини виявиться рисами комфортності, залежності від інших, надмірною поступливістю. Така дитина пригнічує свою індивідуальність заради отримання визнання й любові інших людей, боїться сказати «ні», дозволяє іншим «експлуатувати» себе, оскільки вважає, що любити її можна лише за щось. Наприклад, за чуйність, за гарні оцінки чи за перемогу на спортивних змаганнях. Згодом у неї розвивається високий рівень тривожності через постійне прагнення догодити дорослим і «заслужити» їхню любов. Це разом із неможливістю відповідати часто завищеним вимогам дорослих формує комплекс неповноцінності, вразливість до зовнішніх впливів і, врешті-решт, життєву неуспішність. Отже, для досягнення позитивних результатів у вихованні батьки мають прагнути: • пізнати свою дитину через увагу до неї, через зацікавлене емоційне спілкування з нею; • полюбити її безумовною любов'ю, просто за те, що вона є, й не боятися виказувати свою любов; • прагнути зрозуміти свою дитину, її потреби і проблеми, частіше розпитуючи про справи і сподівання; • підтримувати ініціативи, допомагати дитині долати перешкоди на шляху її життєвої самореалізації й розвитку. 6. Вправа на активізацію «Овації» (5 хв). Мета: сприяти створенню атмосфери довіри та доброзичливості для конструктивної роботи. Хід вправи: учасники сідають у коло. Тренер пропонує підвестися тим, хто вміє співати, Якщо такі учасники є, то вони встають, а інші «нагороджують» їх оваціями. Після оплесків ті, хто встав, сідають на свої місця, а тренер продовжує: «Прошу встати тих, хто...»: • любить гратися з дітьми; • у кого гарний настрій; • уміє танцювати; • допомагає здійснювати виховну роботу класу;
7. Міні-лекція «Потреби дітей» ( хв). Мета: підвищення рівня поінформованості батьків з проблеми ефективного виховання і розвитку дитини. Задоволення потреб дитини — важлива умова її розвитку Особливу роль у формуванні особистості дитини відіграє те, наскільки задоволено її основні потреби — фізіологічні, потреби любові, безпеки і визнання. Якщо ці потреби задоволено повною мірою — дитина росте без особливих труднощів. Недостатнє задоволення будь-якої з цих потреб перешкоджає формуванню основних структур особистості (почуття особистої гідності, упевненості в собі тощо), які допомагають людині жити в гармонії з собою і довкіллям. Розгляньмо ці потреби послідовно. 1. Фізіологічні потреби (в їжі, в сенсорній стимуляції). Коли мати годує дитину грудьми, вона не тільки забезпечує нормальне живлення її організму, а й «насичує» його вітальністю, життєвою силою, необхідною для подолання життєвих труднощів. Відсутність грудного молока, штучне харчування може призвести до дефіциту життєстійкості особистості. Ніжні дотики, мамині пестощі допомагають малюкові відчути себе, пізнати межі свого тіла, яке упродовж життя залишається опорою для самоусвідомлення. 2. Потреба в безумовній любові. Потреба в батьківській любові — справді життєво необхідна потреба маленької людської істоти. Якщо в перші роки життя любов батьків забезпечує життя й безпеку дитини, то в процесі дорослішання вона виконує функцію підтримки рівноваги внутрішнього, емоційного і психологічного світу дитини. Вона полягає в тому, щоб бути для когось значущим, посідати певне місце в житті і серці цієї людини. Це потреба в доброму і м'якому ставленні. Це також потреба дитини в тому, щоб у ній бачили її саму, а не когось іншого, щоб не порівнювали ні з якою іншою дитиною. Простіше кажучи, це потреба бути в очах інших людей неповторною й єдиною. Любов і прийняття людиною самої себе залежить від того, наскільки її любили і приймали в дитинстві батьки. 3. Потреба в безпеці. Діти — тендітні істоти. Вони входять у незнайомий світ, складний і небезпечний. Минуть роки, перш ніж вони стануть дорослими, знайдуть і посядуть своє місце в суспільстві. Всі ці роки вони відчуватимуть потребу в захисті, порятунку від страху і прикрощів. Вони потребують присутності батьків, які не бояться життя, які досить стійкі для того, щоб спокійно прийняти їхні страхи, допомогти їм висловити ці страхи, навчитися дивитися в обличчя труднощам. Дітям потрібно відчувати опору в своїх рідних. 4. Потреба в повазі або визнанні. Для того щоб почуватись упевнено, відчувати свою корисність і значущість, дитині необхідно, щоб хтось схвалював її дії, визнавав досягнення, вірив у її можливості. Важливо зазначити, що незадоволена в дитинстві потреба стає основною мотиваційною силою дорослої особистості. Наприклад, людина, позбавлена в дитинстві контакту з матір'ю, її турботи і захисту, постійно шукає захищеності в навколишньому світі: стабільній роботі, в сім'ї, у придбанні страховки і таке інше. Невизначені ситуації вона переживає надто болісно, оскільки вони нагадують дитячу травму. Вона постійно прагне заповнити дефіцит почуття впевненості. Отже, як було зазначено, уявлення дитини про себе формуються внаслідок взаємодії з дорослими, передусім значущими і небайдужими. Близьке оточення є для дитини дзеркалом, в якому вона бачить себе, завдяки якому починає себе розуміти. Оскільки батьки є авторитетом для дитини, їхня думка особливо не піддається критиці, багато з того, що вони кажуть на адресу дитини, автоматично стає частиною її особистості, її уявленнями про себе. Рекомендації батькам щодо взаємодії з дитиною • Почнемо з того, що відмовимося розглядати дитину як об'єкт виховання. Дитина — це особистість. Вона має право на любов і повагу до себе — такої, якою вона є. Поводитися з нею треба дбайливо, щоб вона розвивалася в згоді з самою собою. Для цього потрібно передусім, щоб батьки зробили зупинку в своїй життєвій гонитві за манівцями (грошима, кар'єрою, успіхами) і спробували побачити свою дитину та все прекрасне в ній. • У дитині приховано безліч можливостей і талантів. Для того щоб виявляти себе, втілювати свої можливості в життя, їй потрібні визнання та підтримка близьких. Віра батьків в обдарованість дитини допомагає їй повірити в себе і виявити здібності. • Дитина має бути упевненою в батьківській любові незалежно від своїх сьогоднішніх успіхів і досягнень. • Формула істинного батьківського прийняття — це не «люблю, тому, що ти хороший», а «люблю, тому, що ти є, люблю такого, який є». • Спілкуватися з дитиною необхідно на рівних, не принижуючи її гідності, не підвищуючи голосу, не ставлячи її в залежність від вашого стану чи настрою. • Виробіть для себе правило не оцінювати негативно особистість дитини, а піддавати критиці тільки неправильно здійснену дію або непродуманий вчинок. Наприклад, замість «Ти дуже жадібний хлопчик» можна сказати «Мені шкода, що ти не поділився з сестрою іграшками». • У спілкуванні з дитиною бажано використовувати не узагальнення: «Ти вічно кидаєш рюкзак де попало», а ситуативні зауваження: «Сьогодні твій рюкзак лежить не на місці». Постійна мова формує образ «Я» дитини. Краще в постійній формі оцінювати чесноти її особистості, а в тимчасовій — негативні вчинки. • Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Більшість дітей хворобливо ставиться як до негативних порівнянь, так і до схвалення дій інших дітей, сприймаючи це як нелюбов до себе. Краще порівнювати поведінку дитини з її поведінкою вчора, акцентуючи увагу на позитивних моментах. • Намагайтеся частіше ставити дитину в ситуації, коли вона самостійно робить вибір, довіряйте робити те, що вона може зробити сама. Створюйте сприятливі умови для дитини, щоб вона сама могла домогтись успіху. Це привчає дитину до самостійності, формує віру в себе. • Якщо ви використали більшість методів впливу на дитину, а її негативна поведінка повторюється, реагуйте на це нейтрально та неемоційно, уникайте конфлікту з дитиною. Необхідно пам'ятати, що нерідко дитина свідомо припускається поганих вчинків з єдиною метою — домогтись уваги дорослої людини. У цій ситуації дайте відчути, що більш ефективний спосіб привернути до себе вашу увагу — це добре поводитись. • Зверніть увагу на те, які норми і цінності ви передаєте дитині своєю поведінкою, який приклад ставлення до людей, до життя ви їй показуєте. Який спосіб взаємодії з дитиною ви оберете — справа вашого смаку, характеру, освіти, але головне — питайте себе частіше: «Якою я хочу бачити свою дитину в майбутньому? Що я можу зробити для того, щоб вона росла в гармонії з собою?» Шляхи досягнення мети можуть бути різними, але в результаті процесу взаємоспілкування з батьками кожній дитині необхідно отримати самостійність і свободу думки, набути любов до світу і бажання його пізнавати. 10. Підсумки семінару Тренінгу (10 хв). Мета: систематизувати інформацію, отриману на тренінгу учасниками, сприяти мотивації на співпрацю в реалізації проекту у ЗНЗ. Усі учасники стають у коло, беруться за руки і висловлюють свої враження від співпраці та побажання на майбутнє групі й педагогу-тренеруі, починаючи зі слів «Я хочу сказати моїм друзям…» Позитивна самооцінка — основа життєвого успіху дитини Самооцінка, оцінка своїх можливостей і перспектив спочатку складається на основі оцінок і ставлення батьків. Надалі дитина, сама того не усвідомлюючи, діє відповідно до батьківських прогнозів. Наприклад, твердження батька: «З тебе нічого путнього не вийде!» може запрограмувати дитину на поразку в житті. Висока самооцінка сприяє особистісному зростанню, самоствердженню дитини. Занижена або завищена заважає розкриттю індивідуальності, сприяє формуванню комплексів (неповноцінності, переваги). У сім'ях, в яких позитивно оцінюють особистість дитини, виявляють віру в її можливості, звертають увагу на досягнення, не перебільшуючи їх при цьому, поважають її думку, надають підтримку, у неї формується висока самооцінка. Рівень домагань такої дитини, те, нащо вона претендує в житті, те, чого прагне досягнути, відповідає її можливостям. У майбутньому вона зможе ставити перед собою реальні завдання і виконувати їх. Дитина із заниженою самооцінкою зростає в сім'ї, де батьки байдужі до неї, втручаються в її життя тоді, коли виникають проблеми, зокрема з успішністю, а зазвичай мало цікавляться заняттями і переживаннями своєї дитини. Негативно відгукуючись про дитину, акцентуючи увагу на її помилках і поразках, порівнюючи з ініишім, успішнішими дітьми, батьки формують негативне самосприйняття. Дитина з низькою самооцінкою не претендує на багато що в житті — ні в теперішньому часі, ні в майбутньому, не ставить перед собою високої мети, оскільки не впевнена, що зможе її досягнути, постійно сумнівається у своїх можливостях, які в реальності вищі, ніж вона передбачає. Вірджинія Сатир, відомий сімейний психолог, стверджувала, що всі болі людини, її проблеми і навіть злочини — все це результат низької самооцінки, яку люди не могли ні усвідомити, ні змінити. Завищена самооцінка формується тоді, коли дитину виховують за принципом кумира сім'ї, постійно похвалюють її, вважають винятковою, чекають від неї високих результатів, орієнтують на першість в усьому. Виростаючи, така дитина багато чекає від життя: популярності, матеріального достатку. Однак не вміє співвідносити свої можливості з вимогами ситуації. Розраховуючи тільки на успіх, вона переживає невдачі як життєву трагедію. Вплив батьків на становлення особистості дитини відбувається не тільки прямим, а й опосередкованим способом. Багато хто з психологів вважає, що особистість формується шляхом навчання та ідентифікації (ототожнення) зі значущими людьми. У нормі дівчатка ідентифікують себе з мамою, а хлопчики — з татом. Наслідком ідентифікації є інтроекція, тобто «вбирання» в себе цінностей, установок, рис характеру когось із батьків. Ототожнючись з одним із батьків, дитина засвоює його способи поведінки, тобто починає поводитися подібним чином. Спостерігаючи за поведінкою близьких дорослих, дитина вчиться бути чуйною, альтруїстичною, чи, навпаки — агресивною, злою. Ставлення батьків до сусідів, друзів, до роботи, грошей фіксується в сфері психіки дитини, чого вона не усвідомлює; але поступово це стає її ставленням. Система цінностей і норм поведінки формується через спостереження й моделювання поведінки батьків. Однак не треба вважати, що дитина — це «чиста дошка», на якій під впливом соціуму «пишуться» характеристики особистості. Дитина народжується з генетично заданими властивостями, що складають основу й індивідуальності. Базові властивості особистості, які називають темпераментом, обумовлюють індивідуальний спосіб реагування (поведінки) дитини, особливості її емоційної сфери. Подібно до дерева, особистість дитини залежить від середовища свого зростання. Звичайно, діти можуть «рости» і в несприятливих умовах, бо сила життя нездоланна, але при цьому є ймовірність, що зростання їх піде «не в тому напрямі» й особистість буде дисгармонійною. | |
Переглядів: 2497 | |