Головна » Статті » Батькам |
ОБИРАЄМО ШКОЛУ
Від перших кроків у складній шкільний світ дуже часто залежить успішність навчання, а від його результатів багато в чому і все наступне життя дитини.
Школяр – слово привабливе й тривожне, строге, поважне й докладне.
Батькам важко вибрати школу для дитини. У своїй уяві вони малюють таку, де дитині буде тепло й затишно, цікаво й захопливо, легко й вільно, переконливо й престижно.
Перш, ніж обрати школу, визначтеся – чого ж саме ви хочете Якнайближче розташування від будинку, щоб дитина могла сама повертатися після занять. Наявність групи продовженого дня. Наповнюваність класу не більше 20 чоловік. Гаряче харчування (сніданок і обід), полуденок у групі продовженого дня. Можливість денного сну, який є обов’язковим для підтримання функціонального стану та збереження здоров’я дітей 6-річного віку.
Діти, які навчаються у 1-му класі при дитячому садочку, переживають найменший психологічний стрес від переходу до шкільного життя.
Можна діяти інакше Визначити те, чого ви не хочете. Багато дітей у класі. Дітей поділено за їхніми здібностями. Вивчення неприйнятних, на вашу думку, дисциплін, навіть якщо це факультативи. Необхідність додаткових фінансових витрат.
Відчути атмосферу школи, визначити, на що зважають педагоги: на потреби дітей, на необхідність співпраці з ними, на єдність, яка полегшує пізнання й надає особливої жвавості процесу навчання – чи тут панує суперництво й вирішальну роль відіграє оцінка.
Знайдіть школу з демократичною, теплою атмосферою, де вчителі завжди готові надати підтримку кожній дитині.
Будувати навчання на індивідуальній основі можливо лише у класах від 7 до 15 дітей. Тоді кожна дитина вчиться у тому темпі, який для неї найбільш сприятливий. Діти легко спілкуються,співпрацюють один з одним, упевнені в собі. Вчитель має можливість приділити максимально уваги кожній дитині зокрема.
Настав час відвідати школу Обов’язково відвідайте школу! Огляньте класи, коридор, бібліотеку, спортивний зал. Попросіть дозволу посидіти на уроці. Поспостерігайте за дітьми й педагогами. Почитайте оголошення, дитячі газети, розгляньте дитячі вироби.
Головне зрозуміти настрій дітей, відчути дух школи, стиль взаємин між учителями й дітьми.
Якщо в дітей у школі гарний настрій, вони веселі й дружелюбні, спілкуються невимушено, а вчителі не підвищують голосу, і при цьому діти їх чують – це майже те, що вам потрібно.
Завітайте до директора або до заступників, познайомтесь з ними. Поцікавтеся гуртками, факультативами, програмами позакласних заходів, програмами роботи з батьками.
Зверніть увагу на оформлення школи. Воно може бути шаблонним, а може бути функціонально затишним.
Якщо після першого знайомства у вас склалося приємне враження про навчальний заклад, і «він» прихильно поставився до вас, то приведіть сюди свою дитину, познайомте її зі школою, розкажіть їй усе, що знаєте самі. Цим ви допоможете вашому малюку у нелегкій і відповідальній справі – вступі у шкільне життя. Здається лише вчора малюк вчився ходити, а сьогодні він стоїть на порозі школи. Школа... Звичне життя різко змінюється. На уроках вже не можна робити того, що заманеться, а потрібно те, що доручають... Учителька звеліла відкрити зошит, а в книзі такі цікаві картинки, ваблять, їх хочеться уважно розглянути... Але наказано писати палички із гачечками—і доводиться займатися цією марудною і нудною справою. Із першокласниками завжди особливо багато турбот. Кажуть, починати завжди важко. Однак усі знають: у нашому житті багато що залежить від доброго початку. Пам'ятайте про це, дорослі, і ніколи не вимовляйте слова: «Адже це тільки перший клас!». Серед почуттів, що наповнюють батьків, коли вони вперше проводжають дітей до школи, два — найсильніші: радість і тривога. Радість, що малята виросли і їх чекає багато незвіданого й захопливого. Тривога — чи впораються з навчальними турботами, чи не будуть відставати, якими будуть стосунки з навколишніми? Швидко минає святкова вереснева атмосфера, починаються шкільні будні, і для тривог з'являються реальні підстави. Дитину ніби підмінили. Схвильовані мами, а зрідка навіть тата, квапляться поділитися з учителем своїми переживаннями. Про що вони говорять? Про те, що до школи в них була прекрасна дитина, товариська, добра, слухняна, старанна, виховательки дитячого садка її постійно хвалили й дотепер згадують із задоволенням. А зараз усе змінилося, дитину просто не впізнати! Уроки робити не хоче, тягне, відкладає на крайній строк. Доводиться змушувати, силоміць садити за стіл. І от щоразу починається жах: вертиться, гризе ручку (усе в будинку перепсувала), постійно підхоплюється — то до вікна підбіжить, то на кухню води попити, або раптом з кішкою грати почне. Пише абияк, а переробляти відмовляється, сидить і чиркає щось на папірці. Уроки готує годинами й від себе не відпускає. Доводиться бути поруч, підганяти, контролювати кожний крок. Така ледача стала! Що сталося з дитиною? Нічого нового... Режим! Деякі батьки можуть скептично посміхнутися: «Подумаєш, режим! Чи так це важливо — дотримуватися його?». Так! Двох думок тут бути не може. У житті першокласника режим дня набуває особливого значення. Спробую переконати вас у цьому. Початок занять у школі, як правило, о 8 годині ЗО хвилин. Отже, потрібно так розрахувати ранковий час, щоб вистачило на все: ліжко застелити, зарядку зробити, себе упорядкувати, поснідати. І, головне, заздалегідь, без поспіху вийти з будинку. Тоді й друзів у дворі почекати можна, і до школи не бігти, а йти спокійно. О котрій потрібно вставати маленькому школяру? Імовірно, не пізніше сьомої А тепер пересуньте «відбій» так, щоб до підйому було не менше ніж десять-одинадцять годин (саме стільки часу необхідно спати в семирічному віці). І неодмінно простежте, щоб щовечора дитина засинала у той самий час. Спершу— сон. Потрібно рано вставати, а отже, не пізно лягати, інакше накопичується хронічне недосипання. Адже денний сон, такий звичний у дитячому садку, як правило, відміняється. ' Якщо не подбати, щоб дитина могла спати потрібну кількість годин, у неї поступово почне накопичуватися млявість, дратівливість, вона стане погано міркувати, не зможе зосередитися на інтелектуальних завданнях. Атмосфера вдома матиме напружений характер, а недосипання маленького учня стане нормою. Навчання й рух Друге — рух. Це — необхідна умова успіхів першокласників. Для того, щоб дитина добре вчилася, її руховий режим повинен становити 12—14 годин на тиждень. А що ми бачимо на практиці? Із дитячого садка маля переходить у школу. Розумове навантаження значно збільшується, а рухове, навпаки, скорочується на 50 %. Малорухомість — обтяжна частина шкільного будня. Особливо важко переживається дитиною
сидіння. Сидіти доводиться в класі за партою, потім вдома за столом. До того
ж, є діти, які намагаються на всіх уроках сидіти, ретельно склавши руки перед
- грудьми й напружено випрямивши спину. Яку тяжку роботу вони виконують! Адже
сидіння — активний процес, і беруть участь у ньому Ви, звичайно, зауважуєте, що маленькі діти не можуть просто стояти. Вони стрибають на одній ніжці, кружляють, підстрибують. Напевно, кожному доводилося чути роздратоване: Ну, постій же спокійно хоч п'ять хвилин!». А малятам усе важко, навіть стояння, хоча при цьому легше функціонувати серцю й легеням. Скільки може вистояти першокласник? Саме п'ять, від сили сім хвилин, не більше. Далі наступає перенапруження, а потім — зрив. День за днем накопичується й недостача руху. Двома уроками фізкультури на тиждень її, безумовно, компенсувати не можна. Але лише деякі діти, займаються в спортивних секціях, ранкову гімнастику роблять одиниці, велика ж кількість школярів звільняються від уроків фізичної культури лікарем, а частенько й мамою: «Сьогодні на фізкультуру не ходи, у тебе нежить». Дитина вручає записку вчительці, а батькам невтямки, що хворіє вона саме тому, що недостатньо рухається. Адже малорухомий спосіб життя — пряма дорога до гіподинамії, надзвичайно небезпечної для дитячого організму. Навчання й гуляння Трете —повітря. Прогулянки на свіжому повітрі — найдієвіші ліки від перевтоми. Із першого шкільного дня час доводиться рахувати, його постійно не вистачає. Після уроків — усі це чудово усвідомлюють — потрібно зробити домашнє завдання, та ще й виконати роботу якісно. Посилена увага до навчальних успіхів свого чада — сьогодні фактор батьківського престижу. От і змушує мама переписувати вправу по кілька разів, а м'язи — слабкі. Тому почерк стає нерозбірливим, букви — корявими, письмо — неохайним. Або читання. Щоб прочитати одну сторінку тексту, треба зробити 590 рухів очима. Дитина швидко втомлюється, не в змозі концентрувати увагу. Починаєш із нею говорити, а вона не слухає. З'являється, розгальмування: вертиться, постійно щось хапає руками, рветься кудись, може й під стіл залізти або на дивані пострибати. «Який пустун! Припини балуватися!», — гнівно вигукують дорослі, дивлячись на такого малюка. А він просто не витримує інтелектуального навантаження. Наближаються сутінки, а маленький трудівник завзято й безнадійно робить уроки. Скільки ж часу йде в нього на це? Два, три, часом навіть чотири години! Як показують спостереження, зовсім не рідкість, коли першокласник сидить за уроками чотири години. А якщо ще музика, іноземна мова? Де ж вихід? І перше, на що йдуть батьки, — скасування прогулянки. Не встигаєш — не гуляєш. Картина досить знайома. Але ось уроки зроблені, і наприкінці дня неослабною увагою всієї родини заволодіває телевізор. Між іншим, за це задоволення діти розплачуються своїм здоров'ям. Тому дозволяти дітлахам бути телеглядачами краще у вихідні дні й трохи більше на канікулах. Причому дивитися трансляцію треба сидячи на твердому стільці, а не розвалюючись у кріслі або, що ще гірше, лежачи на дивані. Чи замислювалися ви, чому передача «На добраніч, діти» триває 15 хвилин? Рівно стільки часу дозволяється дітям проводити біля телевізійного екрану. Однак люблячі мами й тата, нехтуючи елементарними правилами, не заперечують, коли хлопчики й дівчатка до глибокої ночі просиджують перед телевізором або комп'ютером, забуваючи про вечірній моціон. Денна норма прогулянки першокласника — 3 години. А скільки гуляє ваша дитина? Напевно, менше. До чого це призводить? Перевтома росте, нестача свіжого повітря збільшується. Як наслідок, батьківська недбалість обертається на шкоду школяру. Він виснажується в боротьбі з неправильним режимом і незробленими уроками. Важко входить у світ обов'язків, яких не знав колись, причому обов'язків не завжди приємних. Нелегко сходиться з однолітками в новому колективі й боїться вчителя. Усе це позначається на загальному стані організму: багато дітей худнуть, скаржаться на головні болі, поганий сон і нічні жахи, а зранку в них «ватна голова» і синці під очима. Ось чому саме спочатку надзвичайно важливо чітко визначити режим дня першокласника й домогтися його виконання, тобто організувати життя дитини так, як це необхідно для успішної навчальної праці. І пам'ятайте, будь-яка «напіворганізація» лише додасть їй труднощів, а вам принесе в майбутньому чимало турбот. Поганий настрій Найбільш небезпечний ворог школяра — поганий настрій, що залежить від того, як пройшов ранок. У цього малюка знову «проспали», і тепер його чекає купа неприємностей. Зарядку не зробив, поснідати не встиг, зібрався абияк. Хлопча й так квапиться, але дорослі підганяють його й сварять за повільність. У школу доводиться бігти, однак до початку занять усе одно спізнився. Сум'яття в душі. Тремтячими руками хлоп'я відчиняє двері й невпевнено йде до свого місця. Він неспокійно озирається навкруги, й починає діставати речі з ранця, але ручка з гуркотом падає на підлогу, підручник не знаходиться. Виявляється, що лінійку забув удома, олівець зламаний, наспіх засунутий зошит зовсім зім'ятий. Продзвенів дзвоник, а маленький бідолаха нічого не бачив, не чув і не довівався. Вій так старався вчора на уроці, пишався, що його похвалили за гарну відповідь, але нині похвали не буде... От з'явилася дівчинка, що в неї знову очі «на мокрому місці» і плаксивий вираз довго не сходитиме з обличчя. Батьки йдуть на роботу, коли вона ще спить. Бабуся ж якомога довше не будить онучку, а потім вдома все стає з ніг на голову. Обидві метушаться, кричать, звинувачуючи одна одну в тому, що альбом для малювання кудись дівся, від блузки відірвався ґудзик, туфлі не вичищені, на шнурку затягся вузол... Ці дрібниці, про які потрібно було подбати ще звечора, вибивають із колії, дівчинку охоплює страх спізнитися в школу. Настрій зіпсований. Я переконана: половину уроку, можливо, навіть більше, дівчатко сидітиме насупившись, нічого не сприймаючи, поки не забудуться ранкові неприємності. А як відбивається на її здоров'ї й успіхах у навчанні — взагалі говорити не доводиться. «Не можна» і «треба» Часто на зборах перед початком навчального року батьки першокласників запитують: кому буде легше вчитися, — тому, хто йде до школи підготовленим, або тому, хто не знає грамоти. Звичайно, дуже важко відповісти на таке питання однозначно. Багато що залежить від індивідуальних можливостей дитини. Однак із упевненістю беруся стверджувати, що для успішного навчання набагато важливіше, наскільки добре діти розуміють зміст слів «не можна» і «треба», чи знайоме їм почуття відповідальності, зібраності хоча б у самому найпростішому розумінні цього слова. Якщо хлопчика або дівчинку до школи не навчили виконувати «обов'язкові» справи, зменшувати свої бажання, тоді зненацька виникає в їхньому житті невеличке «треба». Треба рано вставати, треба сидіти в класі, треба писати букви в зошиті, треба вирішувати завдання, треба читати, треба засвітла повертатися з вулиці... Словом, з'явилися справи, які дітям неприємні, але неминучі, а вони не звикли робити те, що їм не подобається, не навчилися керувати власними почуттями. До речі, дітям, яким удома прищепили елементарні навички самообслуговування, швидше за інших звикають виконувати свої навчальні обов'язки. Зібраність, відповідальність, самоконтроль Зібраності й самостійності бракує багатьом першокласникам. Усе це — недоліки сімейного виховання. Інколи батьки, налякані незібраністю дитини, вважають єдиним засобом навички її відповідальності постійний контроль. Як вони це роблять? І запопадливістю й сталістю дорослі починають опікувати свою дитину. Увечері збирають ранець, звіряючись із розкладом, ні на хвилину не залишають без догляду під час готування уроків, завзято сидячи поруч за столом, дзвонять однокласникам, і навіть учительці, щоб довіватися домашнє завдання: «Він у мене такий забудькуватий». А «забудькуватий» досить швидко метикує, що навчальні проблеми — не стільки його, скільки мамина справа. Виконає вправу невірно, отримає оцінку, нижчу за ту, на яку розраховував, і в сльози, та ще й домашнім дорікне: «Ти, ненько (або бабусю), винна!». Отут би саме час задати дитині питання: «Чим же ти сам на уроці був зайнятий?». Але дорослі чомусь із колишньою пристрасністю продовжують терпляче день у день, крок за кроком разом із сином або дочкою засвоювати шкільну програму. І так рік у рік, доти, поки нарешті «заочне навчання» у середній школі стає їм не під силу. І тоді дитина опиняється в тяжкому становищі. Зніжена опікою, звикла до постійної, досить істотної допомоги, вона не придбала необхідних навичок для успішного навчання, їй бракує зібраності, відповідальності, самоконтролю. Настає момент, коли вчитися школяру стає неймовірно важко. Батьківська турбота, увага й контроль, безумовно, необхідні першокласникові, але діяти треба розумно, обережно, ненав'язливо, не даючи дитині приводу перекласти свої обов'язки на чужі плечі Як цього навчитися? Не так уже й складно. Просто намагайтеся дотримуватися порад педагога. У вересні в першокласників домашніх завдань, як таких, ще немає. Їх вчать відповідальності, порядку й дисциплінованості. Прийоми прості, ними може скористатися кожний. Приміром, учителька говорить, що завтра необхідно принести клейоночку або великий аркуш паперу, хоча б газету. Але обов'язково цілу, незім'яту, щоб парту не забруднити клеєм під час уроку праці Та ще й не забути ганчірочку — роботу і руки витирати. А от інше завдання — намалювати свою, улюблену іграшку. І не просто намалювати, але подумати, що розповісти про неї дітям. Чи давно вона в тебе, чому найбільше любиш її, у що з нею граєш? У чому турбота батьків у подібних випадках? Від дорослих потрібно-небагато —усього лише допомогти дитині утримувати в пам'яті шкільні справи, завдання й доручення вчителя. Якщо хтось із членів родини взяв цього року відпустку у вересні, а хтось у жовтні, щоб приділити дитині побільше часу, то ви прийняли правильне рішення. Саме на початку шкільного життя порада й підтримка старших такі важливі для маленької людини. Саме зараз вона особливо потребує того, щоб поруч із нею були найближчі люди, які в будь-який момент, якщо знадобиться, прийдуть на допомогу. | |
Переглядів: 606 | |