Головна » Статті » Батькам |
Дитячий лікар Осадча Людмила Григорівна Шановні батьки! Ваша дитина готується стати школярем! Цей крок дуже важливий для вас, вашої дитини. Новий колектив, навчання — усе це збільшує навантаження на нервову, імунну, ендокринну системи. Крім цього, у віці 5—7-ми років відбувається певна фізіологічна перебудова організму: дитина починає активно рости, у неї збільшується потреба в усіх поживних речовинах, вітамінах. Усе це створює певні проблеми в адаптації дитячого організму до шкільного життя В умовах реформування сучасної школи важливою є така організація навчання і виховання, яка, не ви ключаючи труднощів, дозволяє забезпечити всебічний розвиток учнів на тлі зміцнення їхнього здоров'я. Як свідчать дослідження, стан здоров'я всіх вікових груп школярів України за останнє десятиліття значно погіршився. Збільшилося число дітей, які мають хронічні захворювання або функціональні відхилення. Серед школярів різного віку відзначається зростання кількості захворювання системи травлення, крові, алергійних, ендокринних, порушень обміну речовин, зору, нервово-психічної патології. Ще до початку навчання в школі у 17—21 % дітей реєструють хронічні захворювання різного характеру. На кінець дошкільного періоду в 54 % дітей відзначають порушення функціонального стану різних систем організму: відхилення в стані опорно-рухового апарату мають 30% дітей, носоглотки — 25 %, нервової системи — 30 %, органів травлення — 30 %, алергійні прояви реєструють у 25 % дітей. За період навчання у школі стан здоров'я дітей значно погіршується. За даними різних досліджень, на хронічні захворювання страджають 37—45 % школярів, а біля 50—53 % з них мають морфофункціональні порушення різного характеру. Систематичні спостереження за змінами стану здоров'я дітей шкільного віку виявляють збільшення числа захворювань не лише на кінець періоду шкільного навчання, але вже протягом його перших років. Від молодших до старших класів збільшується кількість учнів з різними відхилення здоров'я, в 1,5—2 рази зростає число дітей з хронічною патологією. Серед випускників шкіл кількість здорових становить лише 6—10 %. Відомо, що стан здоров'я дітей та підлітків формується під впливом цілого комплексу соціальних, біологічних та психологічних факторів. Доведено, що існує тісний взаємозв'язок між умовами й організацією навчання і виховання школярів та станом їхнього здоров'я. Ця проблема постає особливо гостро саме зараз, коли система сучасної освіти передбачає перебування дітей у школі упродовж 12-ти років, а зміни в організації навчально-виховного процесу підвищують вимоги до психофізіологічних якостей дітей різного віку, їхньої здатності сприймати, запам'ятовувати та засвоювати інформацію. Виявлено чітку залежність рівня здоров'я дітей шкільного віку від ступеня їх обтяженості негативними мікросоціальними, біологічними і психосоціальними факторами, як на рівні школи, так і на рівні сім'ї. На думку багатьох дослідників, для здоров'я дітей шкільного віку фактори навчання і виховання дуже важливі, тому що саме вони значною мірою формують життєдіяльність дитини як у шкільному, так і в позашкільному середовищі протягом тривалого періоду шкільного навчання. Щодо харчування, то сучасні дослідження доводять, що раціони дітей дошкільного та шкільного віку в Україні дефіцитні за вмістом тваринного білка, мікронутрієнтів — вітамінів, кальцію, йоду, заліза. Білок тваринного походження часто замінюють на рослинний, переважно злакових рослин. Аналіз фактичного харчування школярів, які проживають у містах, показав: біля 30 % із них не споживають свіжих фруктів і соків, 38 % — молочних продуктів, 68 % — риби і рибопродуктів, а 10 % узагалі не споживають продуктів тваринного походження. Збільшився обсяг вживання дешевих продуктів, менш біологічно цінних, але більш енергоємних, які забезпечують енергетичну цінність раціону. Враховуючи збільшення потреби дитячого організму в усіх поживних речовинах, треба правильно добирати раціон дитини. Це мають бути нежирні сорти м'яса: кролятина, телятина, рідше — курятина, двічі на тиждень — риба. Необхідно щодня давати дітям кисломолочні продукти (кефір, йогурт, ряжанку, нежирний сир), овочі (капусту, моркву, буряк, цибулю), фрукти (яблука, груші, банани). Слід обмежити споживання маринадів, кетчупів, майонезів, грибів, копчених ковбас, сосисок, кондитерських виробів тощо. З каш краще вводити в раціон гречану, вівсяну, рисову. їсти слід 4—5 разів на день, більшу частину їжі — на обід. Протягом місяця до початку навчання бажано давати дітям полівітамінні комплекси. Результати вивчення стану здоров'я дитячого населення свідчать, що діти 5—6-ти років у віковій структурі захворюваності мають найвищий рівень неінфекційної патології порівняно з іншими віковими групами дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку. Для розвитку дітей даного віку характерні такі негативні тенденції, як затримка процесів росту, зменшення маси тіла, життєвої ємкості легенів, м'язової сили кистей рук. Відповідного рівня «шкільної зрілості» досягає лише половина дітей 6-ти років. Здоровий спосіб життя дітей шкільного віку неможливий без раціонального режиму дня. Як відомо, він є одним з важливих факторів життєдіяльності, від якого залежить адаптація учнів до навчального навантаження. Однак аналіз даних показав, що порушення режиму дня спостерігається серед учнів початкових класів у 91,3—94,4 % випадків, а серед молодших підлітків — у 72,7—87 % випадків. Найчастіше це стосується тривалості нічного сну, наявності денного сну у дітей молодшого шкільного віку, відпочинку на свіжому повітрі та рухової активності, порушень гігієнічно обґрунтованої тривалості виконання домашніх завдань, заміни активного відпочинку переглядом телепередач. Відомо, що нічний відпочинок — це провідний чинник, від якого залежить як забезпечення високого рівня розумової працездатності та результативності шкільного навчання, так і здоров'я дітей. Разом з тим, проведені дослідження показали, що зменшення тривалості нічного сну є найпоширенішим порушенням режиму життєдіяльності серед дітей шкільного віку в усіх вікових групах. Лише у 5,6 % першокласників тривалість нічного сну відповідає фізіологічним потребам. У 94,4 % випадків спостерігається зменшення його тривалості. При цьому, як показали дослідження, 72,2 % дітей не сплять удень, хоча за умов початку шкільного навчання з 6-річного віку денний сон є обов'язковим для підтримання функціонального стану та збереження здоров'я маленьких учнів. Але, на жаль, така форма відпочинку, як денний сон, передбачена лише у класах, обладнаних у дитячих садках. У загальноосвітніх школах не створені умови для денного сну, а вдома, за результатами анкет, вдень сплять тільки 27,8 % дітей із загальної кількості, тобто майже всі ті, кого одразу після уроків забирають додому. У школі залишається понад 72 % першокласників-шестирічок, які позбавлені денного відпочинку (сну), хоча, за даними опитування батьків, мають потребу в ньому. У 2-х та 3-х класах практично незмінним залишається високий відсоток дефіциту нічного сну (2-й клас - 91,3 %; 3-й клас — 92,9 %). Причинами порушення нічного сну є надмірний обсяг домашніх завдань у 1—2-х класах, невміння організувати свій час, щоденний перегляд телепередач, додаткові заняття тощо. У наукових працях останніми роками звертається увага на високий рівень відставання фізичного розвитку та порушень здоров'я серед дітей, які мали дефіцит нічного сну, особливо у поєднанні зі стресогенними впливами. Систематичне недосипання є провідною причиною зниження розумової працездатності та дезадаптації учнів в умовах навчання та виховання. Як показали детальний аналіз анкет та опитування учнів, випадки, коли тривалість нічного сну відповідала гігієнічним нормативам або перевищувала їх, у більшості випадків припадали на вихідні дні. Учні таким чином намагалися «відіспатися» і компенсувати недосипання упродовж тижня. Насторожує і той факт, що на тлі збільшення тривалості виконання домашніх завдань у 32,4—55,6 % випадків спостережень учні недостатньо перебували на свіжому повітрі. Разом з тим, відомо, що саме тривалість перебування на свіжому повітрі характеризує якість відпочинку дітей. Доведено, що перебування на свіжому повітрі є важливим фактором впливу на фізичний розвиток і здоров'я дітей. Встановлено, що для багатьох учнів характерний спосіб життя з низьким рівнем рухової активності. Позитивна мотивація щодо занять спортом та фізкультурою спостерігалася лише у 62,3 % учнів молодших та середніх класів. Незважаючи на навчальне перевантаження та відсутність повноцінного відпочинку, лише в 23,3 % випадків учні роблять ранкову гімнастику, 14,6 % школярів займаються спортом. Можна стверджувати, що серед обстеженого контингенту дітей ще недостатньо сформована орієнтація на здоровий спосіб життя та особисте фізичне вдосконалення. Отримані дані свідчать про необхідність перегляду впорядкування режиму дня учнів, підвищення рівня їхньої рухової активності. Бажано вже зараз привчати дитину до режиму сну та праці, подібного до шкільного. Старший дошкільник обов'язково має спати вночі 10 годин. Оптимально лягати спати о 21.00 і прокидатися о 7.30. Добре починати день з активних рухів під ритмічну музику 10—15 хв, потім облитися до пояса ледь теплою водою, розтерти тіло лляним рушником. Розглянемо особливості проведення навчальних занять першокласників у класах при дитячому садку та в загальноосвітньому закладі з метою — виявити, якою мірою навчальне навантаження та організація навчання відповідають психологічному розвитку та функціональному стану організму дітей молодшого шкільного віку. Адже відомо, що їх невідповідність може викликати порушення адаптації та спричинити розлади здоров'я. Діти, які навчаються в 1-му класі при диячих садках, переживають найменший психологічний стрес від переходу до шкільного навчання. На жаль, у загальноосвітніх школах не завжди є можливість для створення відповідних умов навчання учнів 6-річного віку. Більшість шкіл побудовані за типовими проектами і в них не передбачені кімнати для відпочинку молодших школярів та ігрові кімнати, а це призводять до порушень організації навчально-виховного процесу і негативно відбиваються на фізичному розвитку та формуванні здоров'я дітей молодшого шкільного віку. Має значення і кількість учнів у класах. Якщо вона невелика, то більше уваги приділяється індивідуальному підходу до навчання, кожній дитині зокрема, що теж дає можливість швидше адаптуватися до нових умов. Динаміка комплексного показника працездатності як протягом дня, так і впродовж тижня свідчить про те, що найбільш стомлюються діти, які навчаються в загальноосвітній школі. Аналогічну картину ми маємо за даними зміни обсягу короткотривалої зорової пам'яті у дітей залежно від умов навчання. Оцінювання рівня невротизації у дітей, які навчаються в різних умовах, засвідчило, що в кінці навчального року найвищий відсоток невротизації відзначався у дітей, які навчаються в умовах загальноосвітньої школи (58,3 %), а найнижчий — в учнів 1-го класу при дитячих садках. Таким чином, найбільш сприятливі умови для навчально-виховного процесу створені у класах при дитячих садках. У таких закладах наприкінці навчального року відзначалися сприятливі показники функціонального стану організму та низький відсоток рівня невротизації у дітей. Ось чому вам необхідно звернути увагу на деякі аспекти підготовки дитини до школи. Насамперед доречно проконсультуватися у спеціалістів, якщо дитина стоїть на обліку з приводу будь-якого захворювання. На початку шкільного навчання це захворювання може загостритися. Для оптимізації роботи нервової системи можна пропонувати дітям слухати класичну музику: твори Моцарта, Бетховена, Вівальді. Слід обмежити перегляд телевізійних передач, особливо у вечірній час, до 2-х годин на тиждень. Пропонуйте дитині частіше малювати фарбами, ліпити з м'якого пластиліну, конструювати. | |
Переглядів: 669 | |